Puhtaus ilman vaaraa


Voimme kuvitella kulttuurin, jossa ihmiset kipuilevat paljon puhtaudestaan. Erityisesti heitä mietityttää onko sexin odotettava papin aamenta. Tämän kulttuurin vapaamieliset jäsenet eivät halua odottaa, mutta he kohtaavat dilemman. Joko (I) puhtauden nimissä pitäisi odottaa tai (II) ei pitäisi. Ensimmäisessä tapauksessa (I) vapaamieliset sanovat, no, se puhtaus ei lopulta olekaan niin tärkeää. Toisessa tapauksessa (II) he sanovat kyllä, kyllä puhtaus on tosi tärkeää, mutta on olemassa mahdollisuus säilyä puhtaana vaikka antaakin palaa. Ensimmäisessä tapauksessa (I) he asettuvat suoraan kulttuuriperintöään vastaan, mutta toisessa (II) heillä on melkoisesti selitettävää ja tulkittavaa.

Mitä väliä koko valinnalla oikeastaan on, mitä siitä riippuu? Oletan ettei kumpikaan vaihtoehto ole sen paremmin “tosi” merkityksessä “vastaa todellisuutta”.

Uuspragmatistit sanovat, että kyse on sanastosta. Onko toivottavaa, että aktiivisessa sanastossa säilytetään moraalisesti latautunut, luonnollisiin henkilöihin sovellettava  termi ‘puhdas’ ? Sanat generoivat päätelmiä. Esimerkiksi: hän ei ole puhdas, siis hänellä ei ole itsekontrollia, siis hänelle ei voi antaa asuntolainaa. Vapaamieliset haluavat ehkä katkaista tällaiset päättelyketjut alkuunsa. Ehkä parasta olisi luopua kokonaan ihmisten luokittelemisesta puhtaaksi ja epäpuhtaaksi.

Puhe sanastosta ohittaa liian nopeasti moraalisesti ladattujen termien yhteyden tunne-elämään. Kohteen luokittelu puhtaaksi tai epäpuhtaaksi soittaa joitakin kieliä tämän kulttuurin ihmisissä, inspiroi, kohottaa, herättää asenteita ja affekteja. Jos vapaamieliset sanovat, että näistä pitäisi vain luopua, he käskevät poistamaan joitakin koskettimia pianosta. Ehkä koskettimet pitäisi säilyttää, jos pianon haluaa soivan kauniisti. Silloin kysymys on voiko uudelleentulkinta (II) onnistua uskottavasti.

Advertisements

  1. tiedemies

    Metaforaa venyttääkseni, joskus soittimessa nyt vaan on liikaa kieliä, ja ne ovat solmussa niin, että se soi todella epävireisesti ja kakofonisesti.




Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: