Suuri fuuga


Mallasveden saaressa on siirtolohkare, jonka päällä kasvaa pihlaja. Pidän näkyä tavattoman miellyttävänä, mutta se on minulle myös enemmän kuin vain pittoreski näkymä. Tämä kohde soittelee minussa suunnilleen samoja kieliä kuin Ison B:n Große FugeKäyn kivellä kuin joku toinen temppelissä (sikäli kuin näistä asioista mitään ymmärrän). Olen näköjään keksinyt myös alkeellista rituaalikäyttäytymistä: haluan kiivetä kivelle paljain jaloin. Tosin kiipeän sinne vain kerran kesässä, ettei kasvillisuus kulu.

Ensimmäinen arvaus olisi, että pihlajakivi symboloi minulle jotain. Tällaisten symbolien, kuten myös uskonnollisten metaforien, tulkinnassa on kuitenkin erityisiä ongelmia. Symbolin olemushan on representaatio. Symboli edustaa jotain muuta objektia. Pitäisi olla mahdollista sanoa tai näyttää mitä. Aivan kuin joidenkin metaforien selittäminen toisin, kirjaimellisin sanoin, voi olla aivan mahdotonta, on myös mahdotonta osoittaa mitä pihlajakivi edustaa minulle.

Voisin tietysti sanoa jotain, mutta se ei olisi täysin vilpitöntä. Voisin vaikka kirjoittaa biosentrismistä, joka on minua kiinnostava ympäristöetiikan suuntaus. Jos kuitenkin selittäisin asian niin, tuntisin heti pettäväni pihlajakiven, näkisin sen Seiskan kannessa ja otsikkona “Kimi ja Jenni avoimena biosentrismistä”.

Olen päättänyt, että kivi vain on, eikä symboloi mitään. Tämä tyydyttää itseäni, mutta tekee samalla mahdottomaksi selittää toiselle ihmiselle, miksi pidän sitä niin suuressa arvossa. Kivi ei ole edes mitenkään erityislaatuinen. Saaressa on monia muitakin, luultavasti löytyisi etsimällä toinenkin, jonka päällä kasvaa pihlaja. Mallasvedessä taas on lukemattomia vastaavia saaria. Suomessa on kymmeniä tuhansia järviä. Ja Suomi on pieni maa suuressa maailmassa.

On kiinnostavaa, voiko jotain sellaista jakaa, jota ei voi ilmaista sanoin. Toisen ihmisen tapa, tyyli, mieltää ja tuntea vaikuttaa usein kaukaiselta. Toisaalta, olisi melkoinen ihme, jos monet muut eivät ainakin pääpiirteissään eläisi läpi samankaltaisia laadullisia tiloja kuunnellessaan Suurta fuugaa. Kokemusmaailmamme eivät voi olla täysin mielivaltaisia.

Tällaista ei-verbalisoituvaa yhteisyyttä arvostetaan valtavasti, kun sellaista löytyy. Siksi musiikkimaun ympärille rakentuu helposti  ystävyyssuhteita, vaikka periaatteessa levyjä voisi vain diggailla kotonaan, välittämättä vähääkään diggaatko sinä samoista levyistä. Toinen esimerkki on konkreettiseen paikkaan liittyvä kuulumisen tai vierauden tunne, kuinka se yhdistää.

Jos Suuren fuugan voi ei-verbaalisesti jakaa, ehkä pihlajakivenkin voi? En tiedä. Puhe yhteisestä mausta saattaa vaikuttaa liian kevyeltä. Jos pidämme eri biiseistä, niin mitäpä siitä. Ei makuasioita pidä kuitenkaan vähätellä. Kyse on tietynlaisesta sisäisestä tilasta, asenteesta ja taipumuksesta tuntea ja kokea yhdellä, ei toisella, tavalla. Niinpä jos joku on täysin kylmä Suurelle fuugalle, odotan hyvää selitystä. Jos sellaista ei tule, suhtaudun tähän ihmiseen kuin häneltä puuttuisi jokin aisti. Sokeakin muodostaa representaation tilasta, mutta ei näe. Tai jos jonkun mielestä Suuri fuuga on ‘ihan kiva’ tai sen tahtiin ‘voisi jorata’, hän ei ole kuullut. Maku ei ehkä ole objektiivinen asia siinä mielessä kuin muoto tai koostumus, mutta se on kuitenkin vakava asia, määritellessään sopivan tavan suhtautua ja kokea. Normatiivinen käsite ‘sopiva’ muodostaa yhteisön, kuvitellun tai todellisen. Siksi en mielestäni vähättele kun rinnastan pihlajakiven kokemisen makuun. Asiasta jota ei pysty sanallistamaan, ei tietenkään voi argumentoida. Jos joku ei lainkaan jaa makuani, elämme normatiivisessa mielessä etäällä, vieraina.

Advertisements



    Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s



%d bloggers like this: