filosofian tila suomessa


Kävin kuuntelemassa keskustelua filosofian tilasta Suomessa. En ole varma puhuttiinko siitä, menetän nimittäin mielenkiintoni kaikenlaiseen keskusteluun toisen epäinformatiivisen lauseen jälkeen, ja huomioni kiinnittyy johonkin muuhun. Lasipalatsin sisänurkassa onkin elegantin pyöristetty muoto, ja hiukan pullean ufomaiset valaisimet kuin siihen valitut. Luulin pitkään Kekkosenkin osallistuvan paneeliin, kunnes tajusin hänen katselevan meitä Kiasman seinältä eikä suinkaan pöydän päästä. No kerrankos sitä erehtyy.

Mainitsen kuitenkin oman käsitykseni filososofian tilasta Suomessa. Jos filosofia käsitetään artikkelijulkaisuun tähtäävänä älypelinä, Suomi menestyy ihan hyvin verrattuna muihin Euroopan maihin. Puhun pelistä, koska ideana on tehdä käsitteellisiä siirtoja – esimerkiksi vastaesimerkkejä – vastineeksi toisten aiempiin siirtoihin. Tämä akateeminen harrastus etenee pitkälti omalla painollaan ja omalakisesti. Tila on vakaa eikä huoleen perusteita.

Huolta kannetaan kahdesta syystä. Eksogeeninen eli ulkoinen syy on yliopistouudistusten paine perustella akateemisia tekemisiään jonkinlaisella hyödyllä. Filosofit ovat suurissa vaikeuksissa selittäessään tekemisiään minkäänlaisilla yleisillä näkökohdilla, ja lisäksi he kokevat hallinnoitsijoille selittelyn nöyryyttävänä. Filosofiaa voi kyllä myydä jonkinlaisena ajattelun ja ilmaisun taitolajina, mutta tätä on perinteisemmin kutsuttu vain sofismiksi. Taitohan on jotain instrumentaalista, joka voidaan valjastaa ostajan haluamien päämäärien käyttöön.

Endogeeninen syy on, että filosofien itseymmärryksessäkin filosofoinnilla on jotain syvempää (tai korkeampaa, tiedä näistä tilallisista metaforista) annettavaa ihmiskunnalle. He eivät itsekään halua nähdä itseään pelkän hermeettisesti sulkeutuneen pelin pelaajina. Siksi filosofit kokevat epämääräistä huonoa omaatuntoa, kun eivät pysty kurottautumaan syleilemään maailmaa ja sen kuhinaa.

Tämä johtaa usein filosofian markkinointiin kriittisyytenä ja itsereflektiona. Olikohan se Deleuze, joka totesi kenen tahansa kyllä pystyvän ajattelemaan itseään ajattelemassa tai arvostelemaan sitä ja tätä. Kriittisyydellä tarkoitetaan kahta erilaista asiaa. Toinen on jotain sellaista, että käsitteistä löydetään jotain kamalan problemaattista, ja asian teemoilta pistetään pystyyn seminaari, jonka jälkeen on kiva mennä kaljalle. Tämän filosofit osaavat mainiosti, mutta tieteen tai yhteiskunnan edistys, se maailman kuhina, pärjää ilmankin. Toisaalta kriittisyydellä tarkoitetaan jonkinlaista räksyttämistä että systeemi on mätä. Niin onkin, mutta räksyttämisessä filosofeilla ei ole mitään ammatillista erityispätevyyttä.

Olin sonnustautunut ruskeisiin housuihini. Liian myöhään tajusin että ne olivat haaroista rikki. Voi noloutta. Jouduin istuessani ja kävellessäni miettimään kuinka aukon saa pysymään näkymättömissä. Asia harmittaa melkoisesti, koska pidän ruskeiden housujen ja ruskean pikkutakin yhdistelmästä. Olisin varmasti oppinut keskustelusta jotain säväyttävää, jos en olisi koko ajan joutunut häpeilemään housujani! Näkikö joku? Olisipa maa niellyt. Transsendentaalinen subjektini oli kyllä pukeutunut parhaimpiinsa, empiirinen minäni kuitenkin petti taas kerran.

Advertisements

  1. anon

    Jännää, miten Rortylaiselta metafilosofiasi vaikuttaa, vaikka olen jostain aiemmin käsittänyt, ettet hepusta hirveämmin innostu.

    Olipa niin tai näin, niin hyvin eiköhän filosofian tila oli juuri tuollainen.

  2. Rortya on kyllä tullut luettua, vaikka ajattelen metafilosofisia käsityksiäni enemmän carnapiaanisina (“antaa kaikkien kukkien kukkia, mutta pidetään ne suorissa riveissä!”).




Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: