Luovaa luokkaa vastaan


Suomalaisilla on vakiintunut kahvimaku, vaikka “eurooppalaiset” tavat ovatkin jo “mukavasti” saapuneet parin suurimman kaupungin keskustojen terasseille (HS). Ajattelen että vakiintunut maku on persoonallisuuden kehityksen ulkoinen ilmaus. Mauttomuus tai maun vaihtelu ja johdateltavissa oleminen kertovat henkilön sisäisen todellisuuden puutteellisesta artikulaatiosta, itsen puutteesta tai hämäryydestä.

On kuvaavaa, että nykyään juuri maun vakiintuminen ja siitä seuraavat rationaaliset, hyvin informoidut valinnat ovat suuri ongelma. Ne tekevät vaikeammaksi vallata uusia markkinoita, koska tasapainoisiksi kehittyneet tyytyväiset ihmiset eivät tarvitse uusia “eurooppalaisia” typeryyksiä.

Protestanttisuus ja valistus tähtäsivät yksilön arvostelukyvyn vahvistamiseen. Kulutuskysyntään on nykyään vaikea saada kasvua paitsi väestöä kasvattamalla tai luomalla uusia tarpeita. Siksi tuottaja ja hänen palkollisensa, jota kutsutaan luovaksi luokaksi, tähtäävät ideologiaan jossa kuluttaja on aina väärässä. Kuluttajan on oltava jatkuvasti epävarma ja epämääräisesti tyytymätön. Trendinasettajat asettavat hänelle liikkuvan maalitaulun. Hänen valinnoissaan on aina jotain vikaa, ehkä ne eivät ole dynaamisia tai eettisiä tai tyylikkäitä tai mitä tahansa. Kunhan vain hän ei ole suvereeni sen suhteen mitä haluaa.

Kerron anekdootin. Menin kerran Etu-Töölössä kahvilaan ja tilasin kahvin. Selvisi ettei sellaista tuotetta ollut listoilla. Piti valita erilaisista kahvituotteista. Kysyin mikä on sitä tavallista, mitä saan huoltoasemilta. Kuulemma amerikkalainen kahvi. No mikäs siinä.

Advertisements

  1. Perin keinotekoisia tällaiset vastakkainasettelut. Tältä tuntuu, koska ole törmännyt niihin yksityiselämässäni vaan pelkästään julkisuudessa. Kaikkihan me matkimme muita ja itseämme ja päädymme tai olemme päätymättä joihinkin kahvitottumuksiin (ja kahviloihin). En silti kiistä, etteikö kahvikuppineuroosi ole joillekuille todellinen ongelma.

  2. Ei matkiminen ole ongelma, vaan kyvyttömyys muodostaa pysyviä tottumuksia. Uskomus tai pelko että ehkä se uusin listoille tullut tuote onkin parempi kuin vanha.

  3. En ymmärrä, miksi avoimuus uusille kokemuksille olisi ongelma.




Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s



%d bloggers like this: