Oikeus olla tulematta loukatuksi


On ikävää herätä uuteen ihanaan aamuun, avata ikkuna ulkomaailmaan – ja yllättäen loukkaantua. AUTS! Minulla pitäisi olla oikeus olla tulematta loukatuksi. Jos minulla on oikeus saada X, muilla ihmisillä on velvollisuus antaa se minulle.  Muut ihmiset ovat ikäviä eikä heidän velvollisuudentuntoonsa voi luottaa. Siksi valtiolla on velvollisuus panna heitä antamaan minulle. Valtion tai sen puutteessa isoveljeni katujengin pitää aktiivisesti estää ihmisiä loukkaamasta minua. Katkaiskaa heiltä nettiyhteys tai kaula. Tämä on sitä keskinäistä kunnioitusta, ei sellaista kunnioitusta joka on ansaittava, vaan sitä mihin minulla on oikeus ja muut hiljaa tai isovelikin suuttuu.

Ilmaisu oikeus olla tulematta loukatuksi on kömpelö kuin mikä. Mutta emme voi korvata sitä ilmaisulla oikeus olla loukkaantumatta, sillä minullahan on jo oikeus olla loukkaantumatta. Ajatelkaahan lapset: Jos joku vaikkapa irvistelee teille sormet korvissa, teillä ei ole pienintäkään velvollisuutta loukkaantua siitä. Saatte aivan vapaasti jatkaa päiväänne hyväntuulisina. Irvistelijät saavat jatkaa päiväänsä irvistellen, itsestään vain tekevät narrin.

Sellainen elää ja antaa elää -meininki on vihoviimeistä rappiota, josta tehdään kyllä loppu. On ennenkin tehty. Rappion kannattajilla, noilla – syljen ensin – liberaaleilla, on unelma: maailma jossa jokainen saa taipumustensa mukaan harrastaa Pahkasikaa tai rakentaa minareetteja.  Ihan kuinka hotsittaa. Kuvitelkaa inhottavaa. Onneksi yhä harvemmat ovat heidän kannallaan, ja yhä useammat kokevat tarkoituksenmukaiseksi käyttäytyä kuin minä ja jengini.

Asiallisemmin Spiegelissä.

    Leave a Reply

